РИА Новости Украина — радиостанция «Голос столицы»
Проверка высших лиц государства стартует с 23 февраля. Национальное агентство по предупреждению коррупции начинает полную проверку электронных деклараций президента Украины Петра Порошенко, премьер-министра Владимира Гройсмана и членов правительства за 2015 год. Декларации будут изучать в течение двух месяцев.
Возможные или очевидные политические последствия проверок е-деклараций президента, премьера и правительства, в эфире радиостанции Голос Столицы спрогнозировал политический аналитик Петр Охотин.
(текст публикуется на языке оригинала)
До яких політичних спекуляцій навколо декларацій президента, прем’єра та міністрів варто готуватися?
— Передусім, перші політичні спекуляції будуть на тему: чому перевіряють зараз декларації саме Петра Олексійовича, а не його можливих опонентів, і тут може бути два сценарії. В одному — буде говоритись про те, що навмисно зараз його запускають, щоб зробити піар, і далі справу забути, і візьмуться за опонентів більш жорстко. З іншого боку, можливо, є певна зовнішня сила, яка зацікавлена в тому, щоб ці декларації перевірити і якимось чином тиснути на Петра Олексійовича в політичному плані. Враховуючи, що в України немає єдиного центру прийняття рішень, єдиного суб’єкта політичного, обидві такі версії виглядають правдоподібними.
Хто з політиків якою версією буде оперувати?
— У будь-якому випадку, якщо з’являється щось про особисте майно, то з’являються як критики, так і прихильники. За що будуть критикувати критики? За те, що співробітники НАЗК не побачать, можливо, якогось підприємства, можливо, підніметься питання, що є в офшорах, і як перевіряють це питання тощо. З іншого боку, це привід для Петра Олексійовича виступити і показати, що він є демократичним президентом і готовий пройти перевірку. Чесно кажучи, це теж великий плюс, тому що мені важко уявити Путіна, який би проходив перевірку, і статки якого ми могли б обговорювати в прямому ефірі.
На вашу думку, наскільки неупереджено і прозоро проходитиме перевірка вищих осіб держави?
— Тут важко сказати, тому що, в принципі, НАЗК і НАБУ ще не показали себе як контрольовані органи до кінця, і в даному випадку ми будемо бачити їх роботу в реальному режимі. Не можна сказати, що люди президента чи чиїсь інші люди зараз мають владу. Якби це була Генпрокуратура, нам би було простіше аналізувати. Тому це ще тест. В принципі, я думаю, що десь до грудня 2017 року все, що робило НАЗК, можна списувати на те, що це початок її роботи, недосвідченість і т.д. Що буде далі – це вже як у відомому анекдоті: спочатку валити на попередників, потім вибачатись, потім писати в свій конверт і передавати наступниками.
Громадськість активно обговорювала електронні декларації президента та прем’єра, але декларація, наприклад, головного опонента і президента, і прем’єра – лідера «Батьківщини» Юлії Тимошенко — якось перебувала в тіні. Чому так?
— Я думаю, що, по-перше, це один із козирів до виборів, власне, підняти цю тему ближче до виборів, щоб менше було часу зреагувати. По-друге, в будь-якому зі штабів є юристи, які працюють на те, щоб мати менше підстав, щоб інформаційні спекуляції на всіх цих речах, пов’язаних з е-декларуванням. Взагалі, щодо наслідків варто нагадати, що НАЗК не приймає остаточне рішення. Воно може внести припис, направити висновок щодо наявності корупційних складових і звернутися до суду з позовом, заявою. Все одно останнє слово буде за судом. Тут вже виникає ряд питань до того, як проходить реформування суду, і того, що пов’язане з цим. Тому, в будь-якому випадку, розгляд цих декларацій я б радив розглядати не з юридичної точки зору, а з політичної як простір для медіа-атак, як шанс для Петра Порошенка показати себе як демократичного лідера, і думаю, що в даному випадку вершки із ситуації зніме все-таки він.
Про особливості перевірки поданої інформації про доходи посадовцями вищого рангу і можливі політичні спекуляції на цьому процесі в ефірі «ГС» розповів член Національного агентства з питань запобігання корупції Руслан Радецький.
Перевірка перших осіб держави відбуватиметься за спеціальними правилами. Наскільки цей механізм відрізнятиметься від перевірки посадовців нижчого рівня?
— Я б хотів сказати, що це буде проводитись повна перевірка декларацій суб’єктів декларування, і ця перевірка визначається законом про запобігання корупції, який говорить про те, що дана перевірка здійснюється відповідним порядком. Даний порядок прийнятий НАЗК і зареєстрований Мінюстом. Цей порядок не має розбіжностей і виключень для будь-кого з державних службовців, ця процедура, яка прописана в порядку, відноситься до перевірки всіх державних службовців.
Тобто вона буде для всіх однакова?
— Так, вона буде для всіх однакова.
Передбачені певні обмеження для перевіряючих чи для суспільства, яке цікавитиметься результатами цих перевірок?
— Закон передбачає три види перевірок. Перший вид перевірок – це на своєчасність, де суб’єкт працює, уповноважена особа повідомляє, чи подали своєчасно відповідні декларанти електронну декларацію, а повна перевірка одним із видів перевірок є, і вона є обов’язковою для посадових осіб. Тому можу зазначити, що вибірковості немає жодної.
Персональні перевірки президента і прем’єра, членів уряду проходитимуть в закритому режимі? Інформація буде з обмеженим доступом чи процес буде публічним?
— Процес перевірки – це тривалий процес. Він має строк сьогодні – це 60 днів, плюс 30 днів, тому я не думаю, що журналіст буде перебувати разом із уповноваженою особою, приймати участь в цьому. Але цей процес законом передбачений відкритим, тобто результати перевірки будуть відомі. Відповідно до результатів перевірки департамент буде виносити на засідання проект рішення НАЗК про результати перевірки, і рішення НАЗК опубліковується на сайті НАЗК.
Що і як перевірятимуть? Хто перевірятиме перевіряючих?
— Перевіряльник – це уповноважені особи, які працюють в департаменті фінансового контролю та моніторингу способу життя, і посадові особи, уповноважені мною, а мене уповноважує рішенням НАЗК здійснювати перевірки. Відповідно я як відповідальний за здійснення перевірки електронних декларацій і координую департамент, який здійснює перевірку електронних декларацій.
Що робитимуть в НАЗК, якщо під час перевірок декларації президента, будуть чинитися перешкоди?
— Звідки ви взяли, що можуть бути перешкоди?
Ми припускаємо, що хтось щось захоче приховати.
— Як говорять в суді: припущення не є доказом. Це зазначено в ЦПК. Але, виходячи з того, я не думаю, що можуть бути якісь перешкоди, тому що всі суб’єкти електронного декларування добровільно відповідно до закону про державну службу, відповідно до закону про запобігання корупції добровільно подають інформацію, декларують інформацію в електронній декларації. Вона є публічною і відкритою.
Ранее директор Transparency International Украина Ярослав Юрчишин в эфире «ГС» заявил, что новые законопроекты о е-декларировании — чистой воды манипуляция.
А эксперт Института политического образования Александр Солонтай в эфире «ГС» заявил, что для того, чтобы система е-декларирования полностью заработала, важна не только сама подача деклараций, но и их проверка.