РИА Новости Украина — радиостанция «Голос Столицы»
Украина показала хорошие результаты макроэкономической стабилизации. Об этом заявил представитель Международного валютного фонда в Украине Жером Ваше< /strong>.
«Это не простая ситуация, но тем не менее, мы видим хорошие результаты в плане макроэкономической стабилизации и с фискальной линии. Мы даже увидели превышение отдельных показателей в фискальной сфере», — подчеркнул Жером Ваше.
Однако, он считает, что фискальная ситуация все еще остается непростой, поэтому надо переходить к рассмотрению вариантов структурных реформ. Это, по словам Ваше, позволит сделать работу фискальных органов прозрачной.
Насколько сложная экономическая ситуация в Украине и какие проблемы существуют в фискальной сфере, в эфире радиостанции Голос Столицы прокомментировал кандидат экономических наук, управляющий партнер консалтинговой компании «Финансовая студия» Евгений Невмержицкий.
На думку МВФ, Україна показала хороші результати макроекономічної стабілізації. Які ж саме результати?
— Перш за все приємно відмічати, що МВФ констатує хороші результати. Хороші результати полягають у стабілізації валюти, нашої внутрішньої валюти, і це вже триває протягом цілого року. Це означає, що бізнес може працювати і, відповідно, припинилось падіння економіки, припинилось падіння ВВП і навіть певне економічне зростання є, тобто ми досягли рівня зубожіння і зупинились на цьому, воно далі не продовжується, бо далі, як здається, нікуди.
А що стосовно банківської сфери, то яка тут ситуація?
— Банківська сфера, на превеликий жаль, продовжує мати найнижчу за всю історію нашої незалежності рівень довіри, і є причини цьому. Перш за все, це те, що в нас дуже легко закриваються банки з незрозумілих причин і руйнуються банківські портфелі, тобто бізнес не має довіри до банків і використовує банки лише для розрахунків, тому що боїться, що втратить гроші, так як це відбувалось з сотнями тисяч приватних клієнтів і тисячами бізнес-підприємців, юридичних осіб. Ось в чому ця проблема. На превеликий жаль, крім того, що стабілізувалась валюта, центральний банк й інші державні органи не сприяють тому, щоб стабілізувати банківську систему, повернути довіру до банківської системи. Наприклад, з останнього, на мій погляд, це питання до СБУ — нагнітання ситуації і сприяння тому, щоб була паніка з приводу найбільшого банку України, тобто цих речей неможливо допускати і треба карати взагалі за надання неправдивої інформації.
Кого саме карати? Голову НБУ?
— Наприклад, якщо засіб масової інформації надає неправдиву інформацію, наприклад, певний електронний ресурс або певні зареєстровані ЗМІ, такі випадки є, і якщо цей випадок відбувся, якщо держава відповідним чином не відреагувала, це шкода державній безпеці, це інформаційна атака і це вплив на банківську систему, на стабільність банківської системи, яка досить чутлива до таких речей, тоді б ці речі припинились. Довіра до банківської системи залишалась б на відповідному рівні. На жаль, ми маємо ситуацію, коли люди продовжують тримати свої гроші в більш стабільному місці і надійному, ніж банк — під матрацами у себе вдома.
В МВФ кажуть, що для поліпшення фіскальної сфери треба переходити до розгляду варіантів структурних реформ. Тобто мається на увазі реформувати фіскальну службу? Як?
— Щодо фіскальної служби так, має бути прозорість, має бути сталість. і я б підкреслив би це питання, що означає сталість. Зрозуміло і всім відомо, яким чином у нас правила бухгалтерські навіть змінюються, як часто, яким чином має працювати той бідний бухгалтер, який постійно має спостерігати за цими змінами, щоб відповідати. Це зовсім неправильно і це шкодить бізнесу і шкодить наповненню бюджету, тобто сталість правил. Далі дуже важливе питання з ПДВ і, скажімо, наведення порядку в цьому питанні, тобто тут дуже і дуже складне це питання, і несправедливість його нарахування, те, що відшкодування при експортних операціях отримують непрозорість, тобто ці проблеми зрозумілі і їх можна вирішити.
Якщо вони будуть вирішені відповідним чином — ось де величезне джерело ресурсів. І якби наша податкова система кардинально знизила податки для малого, середнього бізнесу, до певних оборотів, наприклад, знизила податки на заробітну плату, а не надавала б субсидії для того, щоб покривати величезні тарифи, то бюджет би більш заповнювався б. Що це означає? Це означає, що підприємці могли б показувати відкриту, прозору заробітну плату і збільшувати цю заробітну плату. А так, мало того, що він не отримує ніяких додаткових поліпшень, програм відповідних від держави, він ще має величезний тиск, він ледь дихає, а він має ще величезні податки навіть на заробітну плату. Тобто зниження податків на заробітну плату — це той інструмент, при використанні якого держава б наповнила бюджет. Тобто якщо підприємець показує прозору заробітну плату, виплачує цю заробітну плату через банк, банк отримує більші обороти, банк отримує можливість далі кредитувати. Ці позитивні речі один на одного чіпляються, і позитив збільшується. На превеликий жаль, негатив також збільшується.
Напомним, изменения в Налоговый кодекс, законопроект о спецконфискациях и шансы вывести украинский бизнес из тени, прокомментировал в эфире «Голоса Столицы» народный депутат Максим Курячий.